World Solar Challenge

Coen Hartjes is één van de negentien teamleden, verantwoordelijk voor de aerodynamica én coureur tijdens de race. Hij vertelt: “Ons team werkt in groepjes van twee of drie. Ik heb samen met twee anderen een ontwerp gemaakt dat zo min mogelijk wind vangt én zo goed mogelijk bestand is tegen zijwind. We zijn zes maanden bezig geweest met het ontwerp en daarna is het schaalmodel getest in een windtunnel. Eind februari ging het ontwerp in productie.” Het team werkte gemiddeld tweeënveertig uur per week aan de auto. “Bij deadlines was dat soms iets meer.”

In de auto zijn innovatieve materialen gebruikt zoals carbon en 7075 vliegtuig aluminium. “Deze materialen zijn supersterk en licht; twee eigenschappen die belangrijk zijn bij onze auto. Het gaat om lucht-, rol- en elektrische weerstand. Het batterypacknbijvoorbeeld, bestaat uit accucellen ter grootte van een AA batterij en voor de bekabeling zochten we naar de lichtste kabel met de laagste weerstand. De wielophanging is zeven kilo lichter geworden dan de wielophanging van 2013.”

Blik in de toekomst

Hartjes stelt dat de solarauto mensen aan het denken zet. “Door gebruik van innovatieve materialen en de zon als brandstof ziet men dat het mogelijk is. Nu wellicht nog te ingewikkeld, maar als wij een efficiënte auto kunnen bouwen met carbon, kan dat ook in een gewone auto gebruikt worden. Hetzelfde geldt voor de zon als energiebron. Nu nog niet haalbaar, maar in de toekomst waarschijnlijk wel.” Winnen is belangrijk voor het team. “Ik heb er alle vertrouwen in. Winnen betekent ook dat je de slimste technologie hebt gebruikt die vervolgens door anderen weer verder geperfectioneerd wordt.” Aan de race doen zevenenveertig teams uit vijfentwintig landen mee.

Begeleiding en specialistische hulp

Wubbe Jan Velthuis is Manager System Engineering bij Thales Nederland, waar complexe veiligheidssystemen voor onder andere de maritieme sector worden gemaakt. “Thales is één van de hoofdsponsors en doet dat voornamelijk door de teams te leren hoe zij het project aan moeten pakken. Daarnaast begeleiden wij de studenten dagelijks tijdens de ontwerp- en bouwfase. Onze radarsystemen zijn complex. Deze worden gebouwd in kleinere delen die later geïntegreerd worden. Dat proces passen de autobouwers nu ook toe. Bij technische problemen helpt één van onze specialisten deze op te lossen. Daarnaast neem ik deel aan het kernbegeleidingsteam dat eens per twee weken bij elkaar komt om de voortgang te monitoren en eventuele problemen te signaleren. En ik ga mee naar Australië voor de wedstrijd.”

Thales is al vanaf de eerste solarauto betrokken als sponsor. “Het is belangrijk dat het team geen pech krijgt onderweg, een robuust, eenvoudig en licht voertuig helpt dat te voorkomen. Om zo te bouwen moet er aan het begin van het traject goed nagedacht worden over het ontwerp en de te gebruiken materialen.” Thales sponsort het Solarteam omdat het bedrijf betrokken is bij jeugd en techniek. “Binnen tien jaar is er een nieuwe IT generatie nodig. Door het enthousiasmeren van jongeren voor een loopbaan in techniek dragen wij graag ons steentje bij.”