SaaS betekent dat de business betrokken moet zijn

Saas

Saas, (Software as a service) ook wel software on demand genoemd, heeft steeds meer zijn opmars. In 2011 zijn een flink aantal bedrijven, soms met meer dan honderdduizend werknemers, gegaan voor een SaaS oplossing. Het was een keerpunt toen grote multinationals als Siemens voor de cloud gingen. Nu heb je Google, Microsoft Office en natuurlijk Facebook. Waar het voorheen gloed nieuw was is het nu redelijk ingeburgerd.

Het gebruik van SaaS is veranderd. Het bestond natuurlijk al langer, maar tegenwoordig wordt het gebruikt voor bedrijfskritische systemen, zoals enterprise resource planning (ERP). Met SaaS kunnen niet alleen administratieve en registratieve zaken worden aangepakt maar ook echt de business kant. Het werkt twee kanten op: niet alleen belangrijke zaken rond ERP maar ook waardetoevoegende competitieve voordelen op het gebied van CRM.

Huur versus koop

De cloud oplossingen van SAP worden momenteel door meer dan 40 miljoen klanten gebruikt. Ook in tijden van crisis is dit aantal flink gestegen. Dat komt omdat er bij een SaaS oplossing geen grote investering komt kijken, het bekende huur versus koopmodel. Natuurlijk speelt het internet, dat nu altijd overal beschikbaar is, ook een rol in de groei.

Veel bedrijven hebben baad bij SaaS, zowel groot als klein. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat is afgestoten door het moederbedrijf, op eigen benen moet staan en nu zelf verantwoordelijk is voor de ICT. SAP Business ByDesign, een ERP oplossing in de cloud, biedt dan goede mogelijkheden om de standaardprocessen te verbeteren én tegelijk te innoveren. De klanten die met SaaS werken zijn vaak innovatieve bedrijven waar er durf en visie is. Zo zijn er bedrijven die dusdanig hard groeien dat de informatisering niet meer schaalbaar is en er tegen een muur wordt opgelopen.
Er zijn ook bedrijven die met een SaaS model niet alleen kosten besparen maar ook nieuwe vormen van omzet genereren. Je krijgt andere businessmodellen die je snel kunt optuigen en vroeger nooit zou hebben opgestart wegens te hoge kosten.

Strakke regie houden

De doorlooptijd beslaat dankzij best practices niet meer dan enkele weken of maanden. SAP heeft haar servicemodel aangepast om de eindklant en partners sneller te bedienen. Je kunt veel sneller tot resultaat komen en daar gaat het uiteindelijk om. Vroeger werd de oplossing vaak in de technologische hoek gestopt terwijl het nu veel meer gericht is op de eindgebruiker. Als je dat niet direct doet dan kan dat heel veel tijd kosten in de eindfase. SaaS betekent dat de business betrokken moet zijn. Het is geen ICT feest. Je moet strakker de regie houden en direct de juiste persoon aan tafel hebben.