Dating app: hoe werkt het precies?
Populaire dating apps richten zich steeds meer op swipen, waar het populaire Tinder de voorloper in is. Oud-medewerkers en technische experts van Tinder hebben veel inzicht gegeven in de algoritmes die achter een dating app schuil gaan. Wij leggen je uit hoe dit algoritme werkt en wat we in de toekomst kunnen verwachten van dating apps.
Hoe werkt dating app algoritme?
In dit artikel nemen we Tinder als uitgangspunt. Andere dating apps waarbij je moet swipen om een match te vinden werken redelijk vergelijkbaar. Jij krijgt een foto te zien, bekijkt deze en beslist in een oogwenk of je naar links of naar rechts swipet. Dit proces herhaalt zich vervolgens tot jij een leuk gesprek hebt aangeknoopt of het zat bent. Tinder werkt intuïtief en eenvoudig voor de gebruiker. De profielen die je te zien krijgt zijn echter niet willekeurig. Het algoritme bepaalt welke gebruikers je krijgt voorgeschoteld.
Ieder profiel krijgt een geheime aantrekkelijkheidsscore die je zelf niet in kunt zien. Om dit te bewerkstelligen gebruikt Tinder de Elo-score, een term afkomstig uit de schaakwereld. Hiermee wordt de speelsterkte van een speler aangegeven. Deze score wordt voortdurend aangepast door het algoritme en is een vorm van deep learning. Als blijkt dat veel mensen jouw profiel naar rechts swipen, is dit beter voor je ranking. Daarnaast wordt er waarde toegevoegd aan de gebruiker die jouw profiel liked. Staat deze persoon hoger in de ranking? Dan is deze like meer waard.
Invloed op aantal matches
Gebruikers kunnen zelf het één en ander doen om hun kans op matches toe te laten nemen. Ook de eigen activiteit wordt meegenomen door het algoritme. Een gebruiker die actief aan het swipen is en berichten verstuurd, komt hierdoor hoger in de ranking te staan. De dating app zorgt er op een slimme manier voor dat je relatief snel hooked raakt aan het gebruik. Wanneer je net een profiel aanmaakt, is er nog geen Elo-score van je. Je krijgt zelf tussen de 5 tot 10 profielen te zien die volgens het algoritme als zeer aantrekkelijk zijn beoordeeld. Hierdoor krijg je het idee dat de dating app zeker de moeite waard is. Daar bovenop word je profiel de eerste paar dagen aan een groot aantal andere gebruikers getoond, waardoor je zeker in het begin relatief veel gaat matchen.
Zodra je Elo-score bekend is, krijg je grotendeels profielen te zien met een vergelijkbare score. Zie jij alleen nog maar mensen die je niet aantrekkelijk vindt en blijf je naar links swipen? Kijk dan eens of je jouw profielfoto aan kunt passen of wat kunt verbeteren aan je bijschrift. Zo kun je zelf je score wat opkrikken. Het kan een tijdje duren voordat het algoritme de veranderingen oppikt. Je kunt je account opnieuw instellen maar verliest dan wel je gemaakte matches.
Shadowban
Wil jij je liefdesverdriet verwerken door weer te gaan daten en swipe je alle profielen naar rechts? Je verwacht wellicht dat je daardoor veel matches gaat binnenslepen. Deze manier van gebruik wordt namelijk bestraft door de dating app omdat het destructief is voor de effectiviteit van het algoritme. Als gebruiker kun je een shadowban opgelegd krijgen zonder dat je hiervan weet. Je kunt nog altijd swipen, maar niemand zal jouw profiel meer te zien krijgen. De matches blijven dus uit.
Toekomstige ontwikkelingen
Nu we een idee hebben hoe de technologie achter een dating app werkt, is het interessant om te kijken naar de toekomst. Wat zijn ontwikkelingen die we kunnen verwachten?
Meer focus op video
Op social media blijkt dat video veel populairder is dan foto’s. De kans is dan ook groot dat op dating apps ook meer ruimte en aandacht komt voor bewegende beelden. Interactieve video is de toekomst, zoals de gigantische groei van TikTok en HQ laat zien. Om bij te blijven zullen dating apps daarin mee gaan. Een voorbeeld van een dating app dat als één van de eersten sterk inzette op video is Badoo. In 2018 kwam het bedrijf met Badoo Life, wat ervoor zorgt dat gebruikers een beter beeld van elkaar kunnen krijgen. Het profiel komt tot leven en ook is er de mogelijkheid om in contact te komen via een livestream.
Betere matches door AI
App makers meten hun succes niet enkel aan het aantal matches, maar het is wel belangrijk voor ze. Deze matches worden zoals je eerder hebt ontdekt tot stand gebracht via een slim algoritme dat zich voortdurend aanpast. Door de miljoenen swipes en matches in kaart te brengen wordt het algoritme steeds meer getraind en slimmer. Door kunstmatige intelligentie in te zetten en te blijven ontwikkelen wordt het dus steeds makkelijker om in de toekomst mensen te leren kennen die echt goed bij je passen. Momenteel beschikt Tinder over de meeste gebruikers en data. Dit voordeel kunnen ze echter snel kwijt zijn wanneer Facebook Dating uitkomt. Deze app had begin 2020 uit moeten komen, maar dit wordt uitgesteld vanwege privacyredenen. Het is nog niet bekend wanneer de app alsnog wordt gelanceerd.
Meer betalen
Aan al deze technologische innovaties hangt echter ook een prijskaartje. De bedrijven achter dating apps verdienen geld door de gebruikers te laten betalen voor extra’s. Wanneer je een abonnement afsluit bij Tinder kun je bijvoorbeeld een swipe terugdraaien, ongelimiteerde likes krijgen en je profiel extra onder de aandacht brengen. Door nog een stapje verder te gaan en het duurste abonnement af te sluiten, zie je zelfs wie jou heeft geliket.
De kans dat in-app aankopen en abonnementsvormen de komende jaren alleen maar gaan toenemen is groot. Gebruikers van een dating app zijn namelijk bereid om hier geld voor neer te leggen. Tinder heeft maar liefst 4,3 miljoen gebruikers met een betaald abonnement wereldwijd. Ongeveer een kwart hiervan is hier het afgelopen jaar bijgekomen. Ook is het mogelijk dat de mogelijkheden voor gratis gebruikers verder beperkt worden om ze aan te sporen te betalen voor de dienst. Het bedrijf verdient dus door jouw maandelijkse bijdrage. Dit roept de vraag op of ze er wel gebaat bij zijn jou in contact te brengen met iemand die echt bij je past, want waarom zou je dan nog langer lid blijven?