Directeur van de Duurzaamheidsfabriek - en één van de Founding Fathers - Rein Meester en sectordirecteur Techniek en Media (ROC Da Vinci College) Jan Lokker vertellen over deze uiterst innovatieve leeromgeving.

‘’De Duurzaamheidsfabriek richt zich op duurzame technologie en legt de focus op Maritieme Technologie en Energietransitie. Bedrijven plaatsen hier de nieuwste apparatuur en onderhouden deze ook. Door al aan de voorkant mee te doen, versterken zij het onderwijs. Zo leiden we studenten op voor de banen van de toekomst.

De Duurzaamheidsfabriek is Fieldlab Smart Industry en als zodanig het open innovatiecentrum van de regio met een verbinding naar de innovatiecentra van bedrijven. Door gebruik te maken van een hightech inrichting in de Duurzaamheidsfabriek en het programmeren van onderzoeks- en innovatieprojecten, bereiken we business innovaties waaruit praktijkgerichte opdrachten ontstaan,’’ vertelt Rein Meester. ‘’Deze zijn bepalend voor de inrichting van de leerprocessen.

Sociale en technologische innovaties gaan samen op, omdat we leren, experimenteren en innoveren hebben samengevoegd tot hybride leren in een learning community.” 

Maak kennis met de Duurzaamheidsfabriek:

Win win situatie

Jan Lokker: “In de Duurzaamheidsfabriek komen diverse onderwijsvormen samen. Studenten van de Technische Universiteit en het hbo werken samen met mbo-leerlingen van het ROC Da Vinci College. Zo is er onder andere het Associate Degree traject waar eerstejaars hbo studenten samenwerken met laatste jaars mbo studenten in bedrijfsopdrachten van twintig weken.”

Het leren van elkaar is een constante wisselwerking tussen bedrijfsleven, student en docent.

Meester: “Het is altijd een win win situatie; bedrijven komen hier kennis brengen én kennis halen. Door innovaties bijvoorbeeld verbeteren de studenten de machines waardoor het werk lichter wordt voor de medewerker én ze leren direct omgaan met ICT. Het leren van elkaar is een constante wisselwerking tussen bedrijfsleven, student en docent. Binnen een hybride leeromgeving moet je natuurlijk ook hybride leren. Een mooi voorbeeld is scheepswerf Slob; een medewerker helpt de studenten een boot te bouwen met kennis en materiaal en wij delen onze kennis weer met het bedrijf.”

Innovatie door kennisbundeling

In de Duurzaamheidsfabriek wordt opgeleid voor de arbeidsmarkt van morgen. Het draait allemaal om innoveren, werken en leren. Hier gebeurt dat op allerlei manieren en vormen waarin de drie partijen onderwijs - studenten - bedrijfsleven elkaar versterken. De heren stellen dat de Duurzaamheidsfabriek een belangrijke rol speelt in regionale innovaties. Jan Lokker: “Hier kan alles getest worden én mag men fouten maken.

Robotica en digitalisering gaat een steeds belangrijkere rol spelen en dat leren de studenten hier direct toepassen. De fabriek koppelt ondernemerschap, communicatieve vaardigheden en een opleiding in de modernste technieken, zodat onze studenten goed voorbereid de arbeidsmarkt op gaan en direct  zorgen voor de verspreiding van die nieuwe technieken in het bedrijfsleven.”

Robotica en digitalisering gaat een steeds belangrijkere rol spelen en dat leren de studenten hier direct toepassen.

Ook medewerkers van het bedrijfsleven kunnen trainen in de Duurzaamheidsfabriek. Als voorbeeld noemen zij het grote, met Europese middelen ondersteunde innovatieproject Toegepaste Innovaties voor Maritieme Automatisering (TIMA). Bij dit project draait het om de ontwikkeling van een innovatieve manier van lassen met robots voor de maritieme automatisering in de scheepsbouw.

Ook startups vinden steeds vaker hun weg naar de Duurzaamheidsfabriek. “We hebben hier een startup die boten print met een 3D printer en binnenkort ook meubilair gaat maken. De toestroom van dergelijke technieken naar de fabriek maakt het steeds interessanter,” vertelt Rein Meester.

Door de focus op technologische innovaties en de hybride manier van werken is de Duurzaamheidsfabriek een belangrijke factor binnen de Smart Industry. Binnen de Fieldlabs Smart Industry staat de Duurzaamheidsfabriek bekend als Skillslab met een belangrijke rol voor een leven lang leren, ontwikkelen en trainen.

In onderstaand filmpje wordt het TIMA project verder toegelicht: