Yuri Matteman, Hoofd Educatieve Ontwikkeling Naturalis over Het Verwonderpaspoort: “Leren doe je overal!”

“De combinatie school en musea is een hele belangrijke combinatie in het leren van kinderen. Met het Verwonderpaspoort - een samenwerking tussen Leidse scholen en een groot aantal buitenschoolse organisaties- maken we dat mogelijk.

Een schoolklas die zich inschrijft, krijgt voor ieder kind twee pasjes, een school- en een thuispas. Na een bezoek aan een museum scannen ze hun pasje en ontsluit zich een eiland in de digitale Verwonderwereld. Thuis kunnen ze inloggen en verder gaan met allerlei onderzoeksactiviteiten. Ik ben trots dat we hiervoor de Nationale Museumeducatieprijs hebben gewonnen.

Mijn droom is om alle kinderen in Nederland hun passie te laten volgen en de mogelijkheid te bieden zich altijd te blijven verwonderen over de wereld om hen heen. Binnen en buiten schooltijd.”

www.verwonderpaspoort.nl


Sjoerd Louwaars, Directeur Innovatie bij PLNT, het Leids Centrum voor Innovatie en Ondernemerschap over het vak 'Social Innovation in Action': "Studenten doen mee voor het echie"

“Bij PLNT Leiden verbinden wij kennisinstellingen en de stad. We trekken samen op met de gemeente, de buurt en studenten. Op die samenwerking ben ik trots! Tijdens het vak ’Social Innovation in Action’ gaan studenten van de Honours Academy als sociale ondernemer gedurende 20 weken aan de slag  met maatschappelijke vraagstukken uit de buurt.”

“Dit doen zij op een structurele manier, borduren op elkaar voort en duiken in een gat waar niemand verantwoordelijkheid voor neemt zoals bijvoorbeeld laatst in de Stationsbuurt in Den Haag. Hier gingen zij aan de slag met de beleving van veiligheid van passanten en bewoners. Wij verbinden het talent in de stad met echte maatschappelijke opdrachten, een win-win dus.”

www.plnt.nl

Studenten aan de slag bij PLNT

Dick Harms, directeur van de Leidse Instrumentmakers School (LiS) over het ROC/vakschoolmodel:“Nieuw elan voor gespecialiseerde vakmanschap”

Ik ben trots dat onze school zich mag en kan profileren als gespecialiseerde mbo-vakschool voor precisietechniek, waar alle studenten de opleiding Research Instrumentmaker volgen.”

“We hebben daar de faciliteiten voor: een jong, enthousiast team en een toenemende vraag naar instrumentmakers in verschillende werkgebieden zoals de lucht- en ruimtevaart, medische en hightechindustrie. Met het ROC/vakschoolmodel willen wij nieuw elan geven aan de vakschool. In dit model heeft de ROC de functie als breed oriënterend instappunt waar de basis wordt gelegd voor een gespecialiseerd vakopleiding zoals LiS. Studenten kunnen dan vanuit verschillende plekken in het land instromen.”

www.lis.nl

Werken aan de Tropomi satelliet

 

 

Een aantal feiten en cijfers over Leiden: