Mediawijzer.net bestaat bijna tien jaar. Wat voor ontwikkeling heeft u in die tijd gezien?

“Het begrip mediawijsheid is de afgelopen jaren echt op de kaart gezet. Thuis, op school en in de politiek. De wereld om ons heen verandert razendsnel en we zien dat mensen, zowel jong als oud, dit niet als vanzelf kunnen bijbenen.

Neem de discussie over de Russische inmenging via sociale media in diverse verkiezingen. Toen de Tweede Kamer dit besprak, ging het niet alleen over de verantwoordelijkheid van techbedrijven of het opstellen van nieuwe beleidsregels. Het ging ook over het weerbaarder maken van burgers: door mediawijsheid.”

Voor de nieuwste generaties begint dit uiteraard op school. Hoe dragen jullie hieraan bij?

“Het regeerakkoord bevestigt dat mediawijsheid als onderdeel van digitale geletterdheid meer aandacht krijgt in het nieuwe curriculum. Dat is een mooie mijlpaal, maar het duurt nog wel even voordat dit is ingevoerd. In de tussentijd kan het onderwijs alle hulp gebruiken.

Zo zien we dat steeds meer leraren mediawijsheid een belangrijk thema vinden, maar het nog niet in de les weten in te passen. Omdat het ze zelf aan kennis ontbreekt of omdat ze denken dat het niet bij hun vakgebied past. Daar bieden we met het netwerk praktische handvatten voor met les- en leermethodes of bijscholingstrajecten.

Ook proberen we via onderzoek kinderen en jongeren hier nadrukkelijk bij te betrekken. Hoe willen die eigenlijk over mediawijsheid leren? Wat kunnen ze al en waar ontbreekt het nog aan?”

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie uit deze onderzoeken halen?

“We weten dat jongeren een groot deel van hun mediawijze vaardigheden in hun vrije tijd opdoen. Gewoon door te experimenteren. Hierdoor zijn ze heel handig met media, maar niet per se mediawijs.

Daar is sturing voor nodig van ouders en leraren, maar we laten te veel kansen liggen. Bijvoorbeeld door automatisch in de rol van politieagent te kruipen en het alleen maar over regels en risico’s te hebben. Terwijl jongeren juist willen leren over het slim en creatief inzetten van media. Die werelden moeten dichter bij elkaar komen. Dat is een stap die we echt samen moeten zetten.”