Geef een kleuter een tablet en ze heeft in no-time haar favoriete YouTube-filmpje gevonden. Elke trotste opa zal je dat kunnen vertellen. De gedachte is dat kinderen die opgroeien in de digitale wereld, automatisch handiger zijn met technologie dan hun ‘analoge’ ouders. Deze kinderen worden ‘digital natives’ genoemd. Het probleem is: de digital native bestaat niet.

Eind vorig jaar publiceerden twee Belgische wetenschappers een onderzoek dat de mythe van de digital native flink onderuit haalt. Binnen elke generatie blijken er groepen te zijn die digitaal vaardig zijn of juist niet. De digitale kloof wordt niet bepaald door je geboortejaar, maar loopt dwars door alle generaties heen.

Het blijkt dat een flink deel van de tieners nauwelijks in staat is om op een goede manier naar online informatie te zoeken. Ook hier tekent de digitale kloof zich pijnlijk duidelijk af. Aan de ene kant zit een veertienjarige het netwerk van de school te hacken. Maar twee lokalen verderop is er een leeftijdsgenootje dat nauwelijks weet hoe een browser werkt.

Het blijkt dat een flink deel van de tieners nauwelijks in staat is om op een goede manier naar online informatie te zoeken.

Die kloof wordt nog verder versterkt door het feit dat onderwijs in digitale vaardigheden niet vanzelfsprekend is. Daarom is het zo belangrijk dat digitale geletterdheid verplicht onderdeel wordt van het curriculum. Ook andere factoren spelen een rol: de digitale vaardigheden van de leraar en de invloed van de ouders blijken minstens zo groot.

Om de digitale kloof in het onderwijs op te lossen, moeten we dus de kloof in de hele samenleving aanpakken. Kinderen hebben niet alleen docenten maar ook rolmodellen nodig. Bovendien is er op de werkvloer ook steeds meer vraag naar mensen met digitale vaardigheden. In bijna alle sectoren moeten werknemers massaal om- en bijgeschoold worden.

In een economie die in hoog tempo digitaliseert, kunnen we ons geen kloven veroorloven. We hebben een aanpak nodig die reikt van de kleuterklas tot de werkvloer. Laten we zorgen dat digitale vaardigheden zo vanzelfsprekend zijn dat iedereen zich straks ‘digital native’ kan noemen.