Coen Luiken

Coen Luiken (Sportfysiotherapeut, revalidatietrainer en docent)

"Je maag-darmstelsel is ontzettend belangrijk voor je immuunsysteem en dus in hoge mate bepalend voor hoe je je voelt"

"Oorspronkelijk ben ik sportfysiotherapeut en revalidatietrainer afkomstig van het Nederlands Korps Mariniers, maar al jarenlang heb ik grote interesse voor onze algehele fysieke gezondheid,” vertelt Coen Luiken. “Tijdens mijn praktijkvoering bij de Mariniers heb ik van dichtbij gezien dat niet alleen blessures of overbelasting pijn veroorzaakt, maar dat ook werken onder grote druk, met veel stress en slecht eten voor veel fysieke klachten kan zorgen. Het is naar mijn idee dus belangrijk, dat je ook als fysiotherapeut verder kunt kijken dan alleen naar de daadwerkelijke pijnplek."

Two brains in one body

Luiken: "Een geweldige 'eye opener' is het boek van Dr. Michael Gershon over het belang van een goed functionerend maag-darmstelsel, ook wel ons 'Second Brain" genoemd. De slokdarm, maag, dunne darm en dikke darm vormen samen een zeer gecompliceerd stelsel dat net als de hersenen continue informatie stuurt naar de diverse systemen in ons lichaam. Die aansturing zorgt ervoor dat voedsel wordt omgezet in noodzakelijke voedingsstoffen die je lichaam kan opnemen en gebruiken. Deze voedingsstoffen leveren energie zodat je je fit en gezond voelt. Bovendien is je maag-darmstelsel ontzettend belangrijk voor je immuunsysteem en dus in hoge mate bepalend voor hoe je je voelt. Met deze kennis wordt naar mijn mening nog veel te weinig gedaan bij mensen met pijn-, burn-out of depressieklachten."

Je bent niet wat je eet, je bent wat je opneemt

Nadat ons voedsel via de slokdarm in de maag komt wordt het vermengd met maagzuur. Behalve dat het nodig is voor de vertering heeft maagzuur nog meer belangrijke functies. Het helpt bij een goede opname van vitamines en mineralen, met name van ijzer en vitamine B12. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor de aanmaak van bloed en dragen bij aan een goede energiehuishouding. Daarnaast zorgt maagzuur er ook voor dat schadelijke bacteriën en schimmels in het voedsel onschadelijk worden gemaakt. Als dit proces niet goed verloopt dan lukt het niet om eiwitten optimaal te verteren en mineralen op te nemen met als gevolg dat je je moe, futloos en down voelt. 

"Vaak ligt de oorzaak van de klacht in het hebben van teveel of te weinig maagzuur," vertelt Luiken. "Wat de meeste mensen niet weten, en waar zelfs artsen vaak aan voorbij gaan, is dat de symptomen van teveel of te weinig maagzuur hetzelfde zijn. Zo worden er tegen 'zure oprispingen' dus vaak ten onrechte maagzuurremmers voorgeschreven waardoor de klacht wel wordt weggenomen maar de oorzaak alleen maar erger wordt.

Door een tekort aan maagzuur kun je slecht mineralen als zink, magnesium, B6 en B12 opnemen die essentieel zijn voor sterke botten, opbouw van eiwitten en groei van nieuw weefsel, goede weerstand en om energie uit je voeding te halen. Ook hier worden vaak B12-injecties of iets dergelijks gegeven terwijl aan de oorzaak dan dus niets wordt gedaan. Het gevolg is dat je voortdurend moe bent, last hebt van boeren, winderigheid en/of een slechte stoelgang. Patiënten snappen vaak niet, als ik over deze klachten begin, wat dat te maken heeft met bijvoorbeeld hun burn out of depressie.

Daarnaast zijn ze vaak ook in de veronderstelling dat ze gezond eten, maar door gezond te eten los je het probleem niet op. Om meer uit je voeding te halen en ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende energie heeft, geef ik patiënten gedurende drie weken specifieke supplementen en een aangepast voedingsadvies. Door de opname te verbeteren krijg je meer energie, kan je lichaam gaan herstellen en heb je een goede basis om vanuit te werken.  Er wordt weleens gekscherend gezegd dat je bent wat je eet, maar mijn stelling is: je bent wat je opneemt."