“Luchtvaart is belangrijk voor Nederland. Niet zozeer vanwege de bouw van vliegtuigen, maar wel vanwege de technologie waarbij ons land tot de top behoort.” Het speerpunt van de technologie is veiligheid. “Veiligheid voor alles, daar doen we geen concessies aan”, stelt Jansen. En vanwege de grote technologische kennis scoort Nederland ook bijzonder goed op het gebied van onderhoud. “De NAG vertegenwoordigt meer dan honderd bedrijven die zich voornamelijk bezig houden met het vervaardigen van vliegtuigonderdelen, onderhoud en de aanleg van luchthavens. “Onze leden zijn uit enkele grote bedrijven, onderzoeksinstituten, opleidingscentra en vele gespecialiseerde MKB’s met een gezamenlijke omzet van 2,3 miljard euro.” 80 procent van de omzet komt uit de export.

Composiet

Jansen: “Onze sector onderscheidt zich op de wereldmarkt door onafhankelijkheid, een uitmuntende kennisinfrastructuur, een gestructureerd innovatieproces en de unieke logistieke positie. De sector is sterk in plannen maken, deze tot ontwikkeling brengen en onderdelen bouwen.” Want Nederland is expert op het gebied van structurele onderdelen zoals vleugels. “We helpen een vliegtuigbouwer daarmee ook duurzamer te worden.” Jansen doelt op nieuwe materialen zoals thermoplastische composieten ter vervanging van het nu gebruikte aluminium voor vliegtuigonderdelen. “Dit materiaal is lichter wat brandstofbesparend is bij het vliegen en heeft talloze nuttige eigenschappen en dus gebruikstoepassingen. Ook bij de toepassing van composiet in vliegtuigonderdelen loopt Nederland voorop”, stelt Jansen.

Composiet is een materiaal dat nog verder doorontwikkeld wordt. “De eigenschappen zijn te beïnvloeden waardoor het ook in andere sectoren en/of voor andere doeleinden gebruikt kan worden. De Nederlandse kennis daarover is groot en ik verwacht zeker een flinke groei in het gebruik van dit materiaal. Onze kennis over dit materiaal is ook een ‘export product’.”

Onderhoud

Naast de structurele onderdelen, is Nederland ook erg goed in bedradingen, interieurs en het onderhoud van vliegtuigmotoren. “De bedrading van een vliegtuig komt in een kabelboom en wordt in één keer geplaatst. Dat vergt enorm veel planning en onderzoek waarbij ‘last minute’ aanpassingen ook nog moeten kunnen gebeuren. Veel (onderdelen van) interieurs worden in Nederland ontworpen en gemaakt. Door onze grote technologische kennis levert Nederland ook veel motorcomponenten en zijn er veel bedrijven die zich bezig houden met onderhoud van vliegtuigmotoren.”

Samenwerking

Het thema van nu én van de toekomst is samenwerking. “De sector werkt op allerlei gebieden samen met andere landen van Europa. We werken en praten samen voor een grotere en betere marktpositie. Niet alleen in Europa overigens, de Aziatische markt is enorm in opkomst met de Chinese vliegtuigfabrikant Comac die enorm groot wordt. Nederlandse bedrijven werken samen met de overheid om Comac duurzamer te maken.”