WhisperPower ontwikkelt en fabriceert slimme energiesystemen om energie op te wekken en te kanaliseren. Ze worden vaak gebruikt in gebieden waar geen (constante) netaansluiting is. Hernieuwbare energie wordt gecombineerd met hoog-efficiënte dieselgeneratoren. “We beperken het gebruik van diesel zoveel mogelijk en slaan de opgewekte energie zoveel mogelijk op in accu’s”, verwijst oprichter Roel ter Heide naar de toepassing in jachten. Reductie van CO2-emissies is het grootste voordeel dat de systemen bieden, maar geluidsreductie is vaak doorslaggevend voor de keuze van het merk, vervolgt hij. “Onze systemen hebben een hybride modus, waardoor bijvoorbeeld trucks die rioolonderhoud uitvoeren in de bebouwde kom geluidloos kunnen werken.” Ook het extra vermogen die systemen kunnen leveren door de boost-functie vanuit de accu, maken de propositie volgens Ter Heide aantrekkelijk. De systemen zijn breed toepasbaar. Zo is ook de offshore eveneens een werkgebied met onbemande platforms die op WhisperPower-systemen inclusief zonne-energie draaien.

Wereldwijde uitrol

De ontwikkel- en productieketen strekt zich uit over de wereld. De helft van de ontwikkeling en ook de assemblage vindt plaats in Friesland, overige activiteiten vinden plaats in Europa en Azië. Ter Heide: “Het zijn heel specifieke systemen, waarvoor we een select aantal leveranciers inzetten. Hoewel we zoveel mogelijk lokaal proberen te doen, kunnen we niet zonder de supply chain uit het Verre Oosten.” De komende jaren wil Ter Heide doorgroeien tot een verviervoudiging van de huidige omzet. Hiervoor is een wereldwijde uitrol nodig, die buiten een goed netwerk ook vraagt om intensieve communicatie. “Onze nieuwe technieken noemen wij ‘de nieuwe school’. We moeten veel uitleggen en mensen overtuigen van de voordelen”, aldus de oprichter.

Verpakkingen op maat

Het bedrijf richt zich op oplossingen in de pakket- en postmarkt. Met aanhoudende krimp van de postmarkt is de focus verlegd van documentsystemen en frankeermachines naar verpakkingsoplossingen en digitale diensten. Een sprekend voorbeeld is de onlangs ontwikkelde continue variabele verpakkingsmachine voor e-commercers, die voor ieder object geheel geautomatiseerd een op maat gesneden verpakking maakt en het artikel erin verpakt. Hierdoor halveert het te vervoeren volume, is er dertig procent minder karton nodig en slechts een tiende van de mankracht, stelt Piet Fellinger, directeur inkoop van Neopost. Zowel kleine als grote bedrijven tonen interesse. “Door de besparingen is de machine al gauw interessant, zodat hij ook voor kleine partijen economisch haalbaar is. Bovendien is hij op bestaande fulfilment-lijnen aan te sluiten.” Ondertussen staan de bekende e-commerce giganten op de stoep. “We blijven investeren in de techniek van de machine. Deze markt verlangt dat hij 24/7 moeten kunnen draaien.”

Netwerken

Voor de ontwikkeling van het systeem is veel gebrainstormd met collega bedrijven uit Innovatie Cluster Drachten. “We staan in contact met veel bedrijven die ook hun eigen R&D en productie hebben, maar niet in onze business zitten”, schetst Fellinger. “Dit zorgt voor openheid. Zo hebben we nieuwe ideeën op kunnen doen over software, elektronica en hardware, wat voor versnelling in het ontwikkeltraject heeft gezorgd.”