Hendrik-Jan Smaal vertelt: “Voor bijvoorbeeld het Nieuwe Werken wil je zorgen dat iedereen altijd toegang heeft tot gegevens. Maar tegelijk wil je gegevens beschermen. De draadloze verbinding tussen steeds meer apparaten moet goed beveiligd zijn.” Behalve veiligheid zijn er meer gezamenlijke thema’s, vertelt Hans Nijman. “We hebben allemaal de zorg of er straks nog voldoende goed geschoolde mensen zijn, zowel aan de kant van bedrijven als van leveranciers. Daarom is de arbeidsmarkt en scholing een speerpunt van het Platform. Zo wordt gewerkt aan een grotere instroom voor ICT-opleidingen en deelt het CIO Platform haar deskundigheid met andere kennisplatformen.”

Voorbeelden

De vier CIO’s noemen voorbeelden van ICT-ontwikkelingen binnen hun werkgebied. Hans Nijman vertelt dat gemeenten steeds meer toepassingen hebben via internet: “Controleurs kunnen op straat foto’s maken van overtredingen, bijvoorbeeld vervuiling of fout parkeren, en gegevens invoeren in een ‘iPod’. Via GPS wordt direct aangegeven waar de overtreding is geconstateerd. Meldingen over bijvoorbeeld vervuiling of kapotte bestrating komen direct binnen bij de juiste instanties.” Bij een verkeersovertreding worden gegevens over de auto automatisch opgehaald van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, waarbij ook wordt nagegaan of de eigenaar achterstand heeft met gemeentelijke belastingen. Staat de auto geregistreerd als vermist, dan gaat automatisch een signaal naar de politie.

Ook in de financiële wereld speelt ICT een grote rol, vertelt Frans Woelders. “Bij een bank draait het primaire proces om ICT. Wij willen bankieren voor klanten eenvoudig, snel en gemakkelijk maken. Bijvoorbeeld door mobiel bankieren verder te ontwikkelen. Dat gaat nu harder dan internetbankieren. Uiteraard is veiligheid daarbij een heel belangrijk punt. En we slagen er goed in onze applicaties veilig te maken. Phishing is een ander verhaal, omdat mensen immers onbedoeld zelf hun gegevens aan anderen geven. Daar speelt voorlichting aan de klanten een grote rol.” De anderen zijn het daar mee eens: awareness is van groot belang omdat uiteindelijk de mens het uiteindelijke niveau van veiligheid bepaalt.

Innovatief

KLM loopt met het gebruik van social media voorop in de branche. “Je kunt bijvoorbeeld via Facebook checken wie naast je zit in het vliegtuig, of naast wie je wilt gaan zitten”, vertelt Michel Alsemgeest. “Deze ontwikkelingen moeten natuurlijk veilig en privacyproof zijn. Veiligheid is sowieso een groot onderwerp in de vliegtuigwereld. Als je op dat gebied een steek laat vallen, kan dat direct impact hebben op je imago. Als bij wijze van spreken je website niet goed werkt, kan dat mensen al een slechte indruk geven over je operationele processen.” Bouwbedrijf Heijmans gaat meewerken aan het Smart Highway concept: de snelweg van de toekomst die techniek koppelt aan interactie met de weggebruiker. De Smart Highway maakt bijvoorbeeld gebruik van interactieve verlichting die alleen aangaat wanneer iemand passeert, wekt stroom op uit bermgras en kan elektrische auto’s in de file draadloos opladen. “Zo is de bouwwereld met talloze innovatieve projecten bezig”, weet Hendrik-Jan Smaal. “Daar komt heel veel ICT bij kijken. Bijvoorbeeld voor het bouwen van huizen en snelwegen in 3D. Informatie is de spil van het bouwproces.”

Gesprekspartner

De rol van ICT-afdelingen bij bedrijven is met de snelle ontwikkelingen veranderd, stelt Hans Nijman. “Vroeger had een bedrijf een afdeling Automatisering, die vooral moest zorgen voor ICT-ondersteuning van bedrijfsprocessen. Nu zijn CIO’s veel meer gesprekspartner van het topmanagement en denken zij mee over slimme oplossingen.” Bedrijven willen daarbij niet meer wachten tot een leverancier met een applicatie komt. De relatie tussen bedrijven en leveranciers zal veranderen, denkt Foppe Vogd. “Leveranciers moeten steeds meer vanuit de perceptie van de klant redeneren en acteren. Wat heeft de klant nodig? Meedenken over oplossingen en de implementatie daarvan.” Hendrik-Jan Smaal voegt toe: “Nu verzanden initiatieven nog vaak in de contractuele sfeer. We moeten een manier vinden om dingen samen op te lossen. De leverancier zal ook risico moeten dragen, en niet alleen voorfinanciering vragen.”

Cloud-computing

Goede samenwerking is eveneens van belang vanwege ontwikkelingen als cloud-computing. Steeds meer bedrijven verhuizen hun informatie naar de denkbeeldige wolk op het internet. In de ideale situatie kan een bedrijf allerlei functionaliteiten uit de cloud halen. “Clouds hebben toekomst”, zegt Frans Woelders. “Maar daar is nog een weg te gaan. Want wat haal je er uit? Daar moet je standaardisatie voor hebben, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het IBAN in de financiële wereld. Daar kunnen leveranciers dan applicaties op ontwikkelen. Het zal nog wel even duren voordat we daar zijn.” Daarnaast zijn er steeds meer twijfels over de veiligheid van clouds: cloudservers kunnen gehackt worden, of bijvoorbeeld bij een stroomstoring langere tijd uitvallen. Veiligheid speelt op allerlei niveaus, voegt Woelders toe. “Medewerkers van bedrijven hebben steeds vaker een eigen device, bijvoorbeeld een smartphone of tablet, waarmee zij virtueel het bedrijf binnengaan. Dat moet uiteraard wel goed beveiligd zijn.” Omdat veel thema’s bij alle bedrijven een rol spelen, heeft het CIO-platform een grote toegevoegde waarde. “Onderlinge afstemming en informatie-uitwisseling voegt zeer veel toe”, aldus Michel Alsemgeest. En Foppe Vogd besluit: “Binnen het CIO Platform wordt gewerkt aan dit soort vraagstukken. Met als doel om van elkaars ervaringen te leren en kennis te delen. Commerciële belangen zijn daarbij ondergeschikt. We moeten krachten bundelen als je als BV Nederland wilt groeien.”