Volgens Duthoo, verantwoordelijk voor de cloud activiteiten van SAP in de Benelux, was 2011 een keerpunt als het gaat om SaaS (Software as a Service). “In dat jaar zijn een flink aantal bedrijven, soms met meer dan honderdduizend werknemers, gegaan voor een SaaS oplossing. Het was een markeerpunt toen grote multinationals als Siemens voor de cloud gingen”, zegt hij.

Richard Nagel, werkzaam bij ICT Solution Provider Ctac en verantwoordelijk voor de verkoop en implementatie van SAP Cloud  oplossingen, ziet dat het gebruik van SaaS is veranderd. “Het bestond natuurlijk al langer, maar tegenwoordig wordt het gebruikt voor bedrijfskritische systemen, zoals enterprise resource planning (ERP).” Met SaaS kunnen niet alleen administratieve en registratieve zaken worden aangepakt maar ook echt de business kant. Nagel: “Het werkt twee kanten op: niet alleen belangrijke zaken rond ERP maar ook waardetoevoegende competitieve voordelen op het gebied van CRM.”

Huur versus koop

De cloud oplossingen van SAP worden momenteel door meer dan 40 miljoen klanten gebruikt. “Ook in tijden van crisis is dit aantal flink gestegen”, zegt Duthoo. “Dat komt omdat er bij een SaaS oplossing geen grote investering komt kijken, het bekende huur versus koopmodel. Natuurlijk speelt het internet, dat nu altijd overal beschikbaar is, ook een rol in de groei.”

Nagel en Duthoo geven veel voorbeelden van bedrijven die baat hebben gehad bij SaaS, zowel klein als groot. “Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat is afgestoten door het moederbedrijf, op eigen benen moet staan en nu zelf verantwoordelijk is voor de ICT. SAP Business ByDesign, een ERP oplossing in de cloud, biedt dan goede mogelijkheden om de standaardprocessen te verbeteren én tegelijk te innoveren”, zegt Nagel. “De klanten die wij met SaaS bedienen zijn vaak innovatieve bedrijven waar er durf en visie is. Zo zijn er bedrijven die dusdanig hard groeien dat de informatisering niet meer schaalbaar is en er tegen een muur wordt opgelopen.”
Duthoo voegt toe: “Er zijn ook bedrijven die met een SaaS model niet alleen kosten besparen maar ook nieuwe vormen van omzet genereren. Je krijgt andere businessmodellen die je snel kunt optuigen en vroeger nooit zou hebben opgestart wegens te hoge kosten.”

Strakke regie houden

De doorlooptijd beslaat dankzij best practices volgens Nagel niet meer dan enkele weken of maanden. SAP heeft haar servicemodel aangepast om de eindklant en partners zoals Ctac sneller te bedienen. Duthoo voegt toe: “Je kunt veel sneller tot resultaat komen en daar gaat het uiteindelijk om.” Vroeger werd de oplossing vaak in de technologische hoek gestopt terwijl het nu veel meer gericht is op de eindgebruiker. Daar zit volgens Nagel ook een afbreukrisico. “Als je dat niet direct doet dan kan dat heel veel tijd kosten in de eindfase. SaaS betekent dat de business betrokken moet zijn. Het is geen ICT feest”, stelt Nagel. “Je moet strakker de regie houden en direct de juiste persoon aan tafel hebben”, aldus Duthoo.