Bos is werkzaam bij Microsoft en vervult, zoals hij het zelf omschrijft, een ambassadeursfunctie tussen de softwaregigant en Nederland. “Tegenwoordig wordt ICT steeds vaker ingezet bij maatschappelijke problemen. Het speelveld blijft groeien nu iedereen een smartphone in de binnenzak heeft. De cloud is daarbij de grote verbinder. Het verbindt mensen, processen en apparaten met elkaar.”

Hotmail is volgens Bos een goed voorbeeld van een vroege clouddienst, nog voordat dit soort omgevingen als clouddienst werden benoemd. “Het was e-mail vanuit een groot datacenter, en je kon er op allerlei apparaten toegang tot krijgen. Het heeft, door het gemak en de flexibiliteit, de weg geopend voor andere toepassingen. De cloud ontzorgt. Van daaruit zijn talloze ‘software as a service’ toepassingen ontstaan. De fase van ontwikkeling en verdere professionalisering is nog in volle gang. Niet alleen aan de technische kant, maar ook aan de juridische kant. Het wordt door alle bedrijven omarmd, groot en klein. Van alle kanten is er beweging en cloud computing wordt meer en meer het leidend model. Het is echter niet het enige model. De meeste organisaties en overheden werken met een mix, een hybride model. Een deel staat nog steeds in het eigen datacenter en het andere deel bijvoorbeeld bij Microsoft.”

Vertrouwen

Bos merkt dat de eisen die aan de beheerder worden gesteld toenemen. “We moeten het vertrouwen winnen van de gebruiker,” zegt hij. “Soms vindt de klant het eng om data bij ons onder te brengen. Het is goed dat dit wordt uitgesproken. Vervolgens proberen we hier zo rationeel mogelijk antwoord op te geven en zo veel mogelijk weg te sturen van emotie. Dat doen we door aan te tonen hoe veilig de data zijn in ons datacenter en welke maatregelen we nemen. We laten ons door onafhankelijke derde partijen certificeren, zijn in het bezit van ISO certificaten en geven de klant inzage in audit rapporten.”

Er valt volgens Bos echt iets te kiezen tussen cloud service providers. Bos: “Niet alleen als het gaat om prijs, kwaliteit en hoe de service is ingericht maar ook op het gebied van flexibiliteit. Vandaag heb je een bepaald apparaat, maar dat kan morgen een ander zijn. Vandaag verbind je met die en die partner, en een dag later met een andere leverancier of klant. Het is dan ook van essentieel belang dat de goede vragen worden gesteld bij het kiezen van een dienstverlener.”